Dnia 28.11.2016 r. w naszej szkole uczniowie klas IV-VI obchodzili Europejski Dzień Języków Obcych. Organizatorkami były Marta Brgesen, Elwira Jasińska, Piotr Góralczyk- oprawa muzyczna.
Celem było: uświadamianie uczniom dlaczego warto uczyć się języków obcych. Nauka podstawowych zwrotów w różnych językach.
Świetlica szkolna czynna codziennie od 7.00 -16.00
informacja dla rodziców "zamowposilek.pl"
REGULAMIN KORZYSTANIA Z POSIŁKÓW 2024
PROCEDURA PRZYJĘCIA I WYDAWANIA POSIŁKÓW 2024
Uczniowie mogą korzystać z obiadów w szkole na dwóch przerwach:
11.00 – 11.20 |
20 min. przerwy |
Obiad dla klas I-III |
|
12.05 – 12.15 |
10 min. przerwy |
Obiad dla klas IV-VIII |
W roku szkolnym 2023/2024 w świetlicy szkolnej będzie realizowany projekt edukacyjny „Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji” pod patronatem wydawnictwa edukacyjnego Kapelusz z Kwiatami.
Postacią przewodnią projektu jest kot Amadeusz, który zabiera głos w wierszykach z książki „O kotku Amadeuszu, czyli wiersze na małe i duże troski”. Wraz z głównym bohaterem uczniowie będą dotykać tematów, które nie są dzieciom obce, czyli : jak radzić sobie z różnymi emocjami (strachem, nieśmiałością, poczuciem porażki, smutkiem), jak rozwiązywać problemy (jak odnaleźć swój talent, jak znaleźć przyjaciół, co robić w czasie choroby), jak radzić sobie w niektórych sytuacjach (jak pokonać nudę), jak odnaleźć się w otaczającym świecie (jak zadbać przyrodę, jak pokonać nieśmiałość, jak pokonać niecierpliwość, czy warto być dorosłym).
Cele projektu:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozróżniania emocji,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów,
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- pobudzenie poczucia własnej wartości,
- kształtowanie postaw ukierunkowanych naprawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji,
- wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci.
Plan pracy Samorządu Uczniowskiego w roku szkolnym 2024/2025
Zadania:
1. Organizacja wyborów wśród uczniów do Samorządu Uczniowskiego.
2. Organizacja wyborów na stanowisko Rzecznika Praw Ucznia.
3. Dzień Chłopaka i Krawata:
- - „Plebiscyt na najsympatyczniejszego chłopca w klasie” – głosowanie w klasach;
- - wyniki na tablicy SU;
- - słodkości dla chłopców i dziewcząt z krawatem;
- - dla zwycięzców dyplomy i bony.
4. 4 październik – Światowy Dzień Zwierząt:
- - zbiórka karmy i akcesoriów dla zwierząt z gorzowskiego schroniska;
5. Ślubowanie uczniów klas pierwszych:
- - delegacja przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego i uczniów z klas starszych.
6. Dzień Edukacji Narodowej:
- - przygotowanie upominków dla pracowników szkoły;
- - organizacja plebiscytu na najsympatyczniejszego nauczyciela w szkole;
7. Szkolne obchody Dnia Niepodległości:
- - gazetka tematyczna.
8. Andrzejki:
- - wieczór wróżb;
- -dyskoteka;
- - fotorelacja.
8. Mikołajki:
- - uczniowie przebrani na czerwono są w tym dniu niepytani.
9. Wigilie klasowe:
- - fotorelacja.
- -świąteczny filmik z życzeniami od uczniów.
10. Kiermasz świąteczny w świetlicy szkolnej:
- - wsparcie i pomoc w organizacji kiermaszu.
11. Zorganizowanie poczty walentynkowej:
- - przygotowanie skrzynki na kartki walentynkowe;
- - doręczanie korespondencji walentynkowej przez „szkolnych listonoszy”.
12. Tłusty czwartek:
- - wsparcie klas w organizacji pączków.
13. Dzień Kobiet:
- - „Plebiscyt na najsympatyczniejszą dziewczynę w klasie” – głosowanie w klasach;
- - dyplomy dla zwycięzców;
- - wyniki na tablicy SU;
- - słodkie upominki dla dziewcząt.
14. Dzień Wiosny:
- -Zielono mi – ubieranie się w zielone barwy;
- - akcja „przebieranie – nie pytanie”.
15. Dzień samorządności:
- -pomoc w organizacji;
- -fotorelacja.
16. Wielkanoc:
- - gazetka tematyczna.
17. Święto Konstytucji 3 maja:
- - gazetka tematyczna, zdjęcia.
18. Dzień Dziecka:
- - wsparcie w organizacji festynu na terenie szkoły;
- - kiermasz;
- - konkurencje sportowe;
- -konkurs cukierkowy.
- Z inicjatywy Rady SU przez cały rok szkolny będzie losowany ”Szczęśliwy numerek”-wylosowany niepytany
- Samorząd Uczniowski zastrzega sobie prawo do wprowadzenia spontanicznych zmian w planie wynikających z różnych potrzeb i sytuacji mających miejsce w bieżącym roku szkolnym (obostrzenia epidemiczne zgodne z wytycznymi MEiN, MZ i GIS).
Przewodniczący:
MARCEL MIKUCZEWSKI
Zastępca:
Franciszek Gremplewski
Członkowie:
Wiktoria Domańska
Amanda Kuchyt
Lena Szafrańska
Milena Zedel
Terapia wad wymowy obejmuje korygowanie wadliwie realizowanych głosek i wywoływanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie. Zajęcia logopedyczne mają na celu także wzbogacanie słownictwa o nowe pojęcia, doskonalenie umiejętności budowania swobodnych wypowiedzi pełnymi zdaniami, w poprawnej formie gramatycznej, ćwiczenie dykcji i płynnej wymowy.
Opieką logopedyczną objęci są uczniowie posiadający aktualną opinię lub orzeczenie z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz uczniowie z wadami wymowy, którzy zostali zgłoszeni przez wychowawcę lub rodzica.
Głównym celem terapii jest:
korygowanie wad wymowy;
- usprawnianie zdolności komunikowania się;
- usuwanie wad i zaburzeń komunikacyjnych;
- kształtowanie starannej wymowy;
- dbałość o kulturę słowa potocznego;
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej;
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy);
- kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie);
- rozwijanie słuchu fonematycznego;
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej;
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi;
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych;
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Terapia logopedyczna jest procesem, którego skuteczność zależy od współpracy logopedy z dzieckiem oraz rodzicem. Spotkanie z logopedą nie jest wystarczającym elementem terapii, dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców w systematyczne ćwiczenie z dzieckiem w domu. Podczas zajęć dziecko otrzymuje wskazówki do pracy w domu (często w formie pisemnej – np. zapisane z tyłu karty pracy lub w zeszycie – jeśli takowy posiada). Zaleca się aby ćwiczenia trwały minimum 15 minut dziennie. Systematyczność prowadzi do sukcesu. Im wcześniej nauczymy dziecko prawidłowej wymowy, tym mniej problemów pojawi się w przyszłości. Warto sobie uświadomić, że terapia nie musi być przykrym obowiązkiem. Ćwiczenia logopedyczne w domu mogą być świetną formą kontaktu rodzica z dzieckiem i jednocześnie chwilą przyjemnego relaksu. Każdy podjęty wysiłek należy nagradzać drobną przyjemnością: uśmiechem, buziakiem, „plusem”/naklejką na karcie motywacji, spacerem, łakociami. Ćwiczenia można wplatać w codzienne wspólne czynności, posiłki i domowe rytuały. Ważne jest, aby obie strony (i rodzic, i dziecko) czerpały radość i satysfakcję z tej formy bycia razem. Często postęp w terapii osiąga się małymi krokami a pozornie błahe zabawy i ćwiczenia wykonywane systematycznie niosą ze sobą poważne umiejętności i nawyki. Tempo postępów w terapii jest sprawą indywidualną, zależną od predyspozycji dziecka. Stały kontakt z logopedą i zaangażowanie się rodziców w program terapii pomoże osiągnąć sukces dzieciom.
Logopeda –mgr Anna Sierpińska
wtorek 07:30 - 09:50
środa 11:00 - 16:30
czwartek 10:15 - 14:35
piątek 7:30 - 14:10
Przez cały październik trwa Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Tegoroczne hasło to „School Libraries: Community Connectors”, które można przetłumaczyć jako „Biblioteki szkolne: łączniki społeczności”.
Święta związane z biblioteką szkolną w roku szkolnym 2021/2022
ŚWIATOWY DZIEŃ UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA – 8 WRZEŚNIA
Święto powstało z inicjatywy UNESCO w 1965 roku. Jego obchody mają na celu zwrócenie uwagi na
to, jak ważna jest umiejętność czytania i pisania.
TYDZIEŃ ZAKAZANYCH KSIĄŻEK – 22–28 WRZEŚNIA
Święto wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Ma na celu zwrócenie uwagi na zagadnienie wolności
intelektualnej i niebezpieczeństwo, jakie niesie ze sobą ograniczenie dostępu do informacji.
OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ GŁOŚNIEGO CZYTANIA – 29 WRZEŚNIA
Święto powstało z inicjatywy Polskiej Izby Książki. Jest okazją do podkreślania zalet głośnego
czytania.
PAŹDZIERNIK
MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH – PAŹDZIERNIK
Święto powstało z inicjatywy Międzynarodowego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Szkolnych w 1999
roku. Jest okazją do zainteresowania uczniów, nauczycieli, lokalne środowisko i władze działaniami
bibliotek szkolnych.
LISTOPAD
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ POSTACI Z BAJEK – 5 LISTOPADA
Data święta została wybrana na cześć urodzin Walta Disney’a, autora bajek animowanych dla
dzieci. Dzień ten świętowany jest przede wszystkich w przedszkolach i niższych klasach
szkoły podstawowej. Z tej okazji organizowane są m.in. przedstawienia, konkursy plastyczne,
akcje głośnego czytania.
ŚWIATOWY DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA – 25 LISTOPADA
Święto ustanowione w 2002 roku, w 100 rocznicę powstania tej maskotki. Z tej okazji
w przedszkolach, szkołach, bibliotekach odbywają się m.in. spotkania autorskie,
przedstawienia, konkursy.
GRUDZIEŃ
DZIEŃ KSIĘGARZA – 13 GRUDNIA
Święto ustanowione przez księgarzy przed II wojną światową.
2
STYCZEŃ
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KUBUSIA PUCHATKA – 18 STYCZNIA
Święto ustanowione na pamiątkę urodzin Alana Alexandra Milne’a, twórcy Kubusia
Puchatka. Pierwsza książka „Kubuś Puchatek” ukazała się w 1926 r. w Londynie, od tej pory
dzieła pisarza przetłumaczono na kilkanaście języków.
LUTY
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU – 11 LUTEGO
Dzień obchodzony jest od 2004 r. z inicjatywy Komisji Europejskiej. Ma na celu
propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów
internetowych.
MARZEC
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PISARZY – 3 MARCA
Święto ustanowione w 1984 r. przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Pisarzy. Celem jest
promowania przyjaźni oraz intelektualnej współpracy pomiędzy pisarzami z całego świata.
ŚWIATOWY DZIEŃ POEZJI – 21 MARCA
Święto obchodzone jest od 1999 r. z inicjatywy UNESCO. Celem jest promocja czytania,
pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie.
KWIECIEŃ
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI – 2 KWIETNIA
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI I PRAW AUTORSKICH – 23 KWIETNIA
Święto ustanowione w 1995 r. przez UNESCO. Celem jest promocja czytelnictwa
i edytorstwa, jak również upowszechnianie wiedzy na temat ochrony własności intelektualnej
i praw autorskich.
3
MAJ
DZIEŃ BIBLIOTEKARZY I BIBLIOTEK – 8 MAJA
Święto zostało ustanowione w 1985 r. z inicjatywy Stowarzyszenia Bibliotekarzy Szkolnych.
Stanowi okazję do przedstawienia dokonań i zawodowych osiągnięć środowiska bibliotekarskiego,
jak i podkreślenia ich roli w budowaniu dziedzictwa kulturowego.
CZERWIEC
OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ CZYTANIA DZIECIOM - 1- 8 CZERWCA
Święto powstało w 2002 r. z inicjatywy Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”.
Ma na celu uświadomienie społeczeństwu ogromnego znaczenia głośnego, codziennego
20- minutowego czytania dziecku dla jego zdrowego i wszechstronnego rozwoju.
ŚWIĘTO UWALNIANIA KSIĄŻEK – CZERWIEC
Święto obchodzone w Polsce od 2003 r. Akcja bookcrossingu czyli uwalniania książek polega na przekazywaniu przeczytanych książek innym, pozostawianie ich w przestrzeni publicznej.
MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH
"Z książką Ci do twarzy"
W październiku biblioteki szkolne na całym świecie obchodzą swoje święto. 1 października rozpoczął się
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych (MMBS) ustanowiony przez Międzynarodowe
Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego. Tradycja tego święta ma już 20 lat. Celem akcji jest promocja
biblioteki szkolnej i jej działań, rozbudzanie i kształtowanie kultury czytelniczej, integracja środowiska
szkolnego. W związku z tym nasza biblioteka organizuje ,, Przerwę na czytanie" w dniu 11 października, a w maju
,, Tydzień biblioteki szkolnych"
Zapraszamy naszych uczniów do udziału w wielu konkursach , o których będziemy informować na stronie internetowej i Facebooku szkoły.
Ranking najlepszych książek dla dzieci i młodzieży.
Oto wybór ekspertów, zapraszamy do wypozyczeń, znajdziecie część z nich w bibliotece szkolnej.
Książki dla dzieci w wieku 7-9 lat.
1. “O ÓSMEJ NA ARCE” U. HUB.
O ósmej na arce to jedna z niewielu książek na tej liście, która nie jest serią. Opowiada historię trzech pingwinów, które żyły w czasach… biblijnego wielkiego potopu. Książka skrada serca czytelników małych i dużych. Tych małych, gdyż jest napisana kreskówkowym językiem. Tych dużych, ponieważ bohaterowie są przezabawni w swoich głębokich rozważaniach dotyczących istoty moralności czy istnienia Boga. Na samej arce pingwiny spotykają gołębia, który jest wspaniale przerysowaną postacią zestresowanego menadżera. To właśnie na jego barkach spoczywają kwestie logistyczno-organizacyjne związane z ulokowaniem wszystkich gatunków na statku. Zabiegi zastosowane w książce kojarzą mi się z tymi, które stosuje się we współczesnych filmach animowanych: wrzuca się żarty skierowane do dzieci, ale też delikatnie zakamuflowane żarty skierowane do rodziców, którzy też w końcu będą je oglądać. Efekt jest przesympatyczny.
2. SERIA “BIURO DETEKTYTWISTYCZNE LASSEGO I MAI”.
Seria, która wzięła szturmem klasy wczesnej podstawówki i nie ma zamiaru się wycofać. Opowiada o parze dziecięcych detektywów Lassem i Mai, którzy rozwiązują zagadki. Książki są na tyle krótkie, że dziecko może je “połknąć” za jednym razem bez większego problemu i na tyle interesujące, że robi to z przyjemnością. Główni bohaterowie szukają wskazówek i ćwiczą się w dedukcji. Każda historia z serii ma podobną strukturę: jest tajemnica, detektywni podejrzewają najpierw jedną osobę, następnie objawiają się nowe informacje i ostatecznie okazuje się, że osoba, która przewinęła się na, np. jako świadek na samym początku, jest odpowiedzialna za zamieszanie. Książki są bogate w ilustracje, które do mnie zupełnie nie przemawiają, ale z drugiej strony, to nie mnie mają się podobać. Największą wartością tej serii, jest to, że wprowadzają do świata czytania, poprzez swoją lekką formę i treść. Mogą posłużyć jako wstęp do czegoś bardziej ambitnego.
Pamiętnik detektywa
Tajemnica cyrku
Tajemnica diamentów
Tajemnica szkoły
3. “HIHOPTER” MUSIEROWICZ.
Szkoły bywają bardzo różne. Klasy jeszcze różniejsze. A dzieci dwóch takich samych nie znajdziemy. Małgorzata Musierowicz, jednak w niezwykle trafny sposób opisuje uniwersalne zależności jakie zachodzą w szkolnej zerówce. Wspaniale pokazuje to w jaki sposób dzieci budują samoocenę i relacje z otoczeniem. Krótkie historyjki dzięki pierwszoosobowej narracji głęboko wchodzą w przeżycia wewnętrzne bohaterów i przedstawiają ich interpretacje zdarzeń. Wszyscy przecież wiemy, że dzieci nie są złośliwe same z siebie, tylko dlatego, że coś sobie tym kompensują. Nie chcą być niegrzeczne, po prostu mają rozbieżne z rodzicami cele i priorytety. Czasem się boją, czasem wstydzą, czasem same nie potrafią nazwać tego co czują. Można więc bieżące trudności osobiste swojego dziecka analizować na podstawie tego co dzieje się w Hihopterze. Zdecydowanie łatwiej rozmawia się o książkach niż o tym “co przeskrobałeś znowu w szkole”, zarówno dzieciom jak i rodzicom.
Książki dla dzieci w wieku 10-12 lat.
1. SERIA PIASKOWY WILK, ASA LIND.
Karusia, główna bohaterka “Piaskowego Wilka” to rezolutna dziewczynka, której nie sposób nie pokochać. Jest baczną obserwatorką, a swoje obserwacje wnikliwie analizuje. Czasem jednak potrzebuje niektóre sprawy przedyskutować i na pomoc przychodzi jej wtedy tytułowy Piaskowy Wilk. Jest to rzeczywiście wilk i rzeczywiście składa się z piasku. Razem dochodzą do bardzo ciekawych wniosków, np. że siniaki to medale za dzielność, bo pojawiają się wtedy, kiedy próbujemy zrobić coś nadzwyczajnego. Książki są na tyle proste by nie stawiały wyzwania nawet przed dziećmi, które czytają słabo i na tyle interesujące, że z radością sięga się po kolejny rozdział i kolejną część. To, że rozdziały są krótkimi samodzielnymi formami jest kolejną zaletą, książka mogłaby się świetnie nadać na wieczorne czytanie dla młodszych dzieci. Myślę, że jednocześnie najlepiej zareklamuję Piaskowego Wilka jednocześnie oddając klimat książki jednym zdaniem: Na samą myśl o tej książce nie mogę się przestać uśmiechać.
2. SERIA BARTEK KONICZYNA, D. ZAWADZKA.
Mam sentyment do książek, których akcja rozgrywa się w Wielkopolsce, bo większość moich uczniów właśnie tutaj mieszka, a tak się składa, że lubimy czytać o tym, co nas otacza. Więc zanim przejdę do samej książki pozwolę sobie na małą dygresję: jeżeli Wasze dzieci czytają mniej chętnie spróbujcie podsunąć im historię, której akcja rozgrywa się lokalnie.
Bartek Koniczyna mieszka w Zaniemyślu. Ma tam swoją bandę. Jego rodzina przechodzi przez wiele zmian, przeprowadzają się i sytuacja nie zawsze jest łatwa. Dlatego Bartek trochę łobuzuje. I też dlatego, że po prostu jest ciekawym świata chłopcem. Właśnie przez tę ciekawość czasem ładuje się w tarapaty. Moje ulubione tarapaty Bartka to jego przypadkowa samodzielna przejażdżka wózkiem widłowym w Castoramie. Na samą myśl zjeżyły Wam się włosy na karku? Przeczytajcie z dziećmi i sprawdźcie, czego możecie się razem od Bartka nauczyć.
Bartek Koniczyna i tajemnicza dziewczyna
Bartek Koniczyna Pulpet i rodzina
Regulamin wypożyczania i zwrotów podręczników szkolnych
Postanowienia ogólne:
1. Podręczniki stanowią własność szkoły.
2. Biblioteka szkolna nieodpłatnie wypożycza uczniom podręczniki na dany rok szkolny po otrzymaniu oświadczenia rodzica o zapoznaniu się z niniejszym regulaminem.
3. Jeżeli podręcznik składa się z kilku części, uczeń otrzymuje kolejną część po zwróceniu poprzedniej.
4. Podręczniki należy oddać do biblioteki najpóźniej na tydzień przed zakończeniem roku szkolnego.
5. Za zwrot podręcznika ostatecznie odpowiada rodzic/opiekun prawny dziecka.
6. Podręczniki należy szanować jako dobro wspólne. W szczególności nie wolno zarówno w swoim, jak i kolegi/koleżanki podręczniku niczego pisać, zaznaczać.
7. Udostępnione książki należy chronić przed zagubieniem, trwałym zniszczeniem.
8. Regulamin wypożyczeń podręczników jest dostępny w bibliotece szkolnej, na stronie internetowej szkoły oraz u wychowawcy klasy.
Postanowienia szczegółowe:
1. Uczeń oraz rodzic/ opiekun dziecka zapoznaje się z regulaminem oraz wypełnia stosowne oświadczenie.
2. Rodzic/ opiekun dziecka jest zobowiązany do obłożenia podręcznika i jego podpisania.
3. Za szkody wynikłe ze zgubienia, uszkodzenia, zniszczenia, niezwrócenia w ustalonym terminie podręcznika odpowiada rodzic/ opiekun dziecka; można odkupić podręcznik na stronie wydawnictwa lub innej, lub uiścić opłatę w wysokości 100% jego wartości .ceny podręczników zamieszczone są na stronie wydawnictwa.
4. Za zniszczony egzemplarz swój lub cudzy uznaje się takie szkody, które uniemożliwiają dalsze, pełne korzystanie z podręcznika, np. wyrwane, popisane, pocięte kartki, pogryzienie przez zwierzęta, zalanie.
5. O nieprzydatności książki do użytku decyduje komisja w składzie: nauczyciel bibliotekarz, wychowawca klasy oraz dyrektor; fakt ten potwierdzony jest w protokole.
6. W sytuacji zagubienia podręcznika, można go odkupić lub uczniowi wydaje się nowy egzemplarz po uregulowaniu należnej kwoty.
7. Uczeń, który w czasie trwania roku szkolnego rezygnuje z edukacji w danej szkole jest zobowiązany zwrócić do biblioteki wypożyczone podręczniki. Zwrot podręcznika jest potwierdzony podpisem nauczyciela bibliotekarza na karcie obiegowej.
8. W przypadku braku zwrotu wypożyczonego podręcznika, nieodkupienia nowego lub braku zapłaty za niezwrócone bądź zniszczone podręczniki nauczyciel bibliotekarz zgłasza sprawę do dyrektora szkoły.